Последиците от Brexit: Ягуар, БМВ, Еърбъс аут от Великобритания?!

0
609
earbas
Източник : Днес.бг

Цели сектори на британската индустрия ще бъдат направо заличени, ако Лондон не остане в митническия съюз с ЕС. Настъпи моментът, в който британците най-сетне осъзнаха какво ще се случи с икономиката им след Brexit-а, предава Дойче Веле.

Колкото повече наближаваше съдбовният ден (6.7), в който Тереза Мей представя на кабинета новия си компромис за Brexit-а, толкова по-нервно реагираше британската индустрия. Групата „Ягуар Ленд Роувър“ (ЯЛР) открито заплаши правителството с последици в случай на „лош Brexit“. От години концернът е собственост на индийската стоманена компания „Тата“, но „душата и сърцето на фирмата все още се намират във Великобритания“, заяви мениджърът Ралф Шпет в специално становище: „Нас и нашите партньори-доставчици ни очаква несигурно бъдеще, ако на преговорите за Brexit не бъде постигнато споразумение за безпрепятствен граничен транспорт към ЕС.

В този случай през идните няколко години ще се окажат под заплаха инвестиции на стойност от 80 милиарда британски лири“. Автомобилният концерн осигурява работа на 40.000 души в своите заводи и на още 260.000 души при различни поддоставчици. Концернът се опасява от милиардни загуби заради евентуални продължителни гранични контроли вследствие на „твърд“ Brexit.

Големите фирми се бунтуват

Миналата седмица още два големи концерна („Еърбъс“ и БМВ) отправиха подобни заплахи към правителството. В доклад за „оценка на риска“, ръководството на „Еърбъс“ заяви, че ако Великобритания напусне митническия съюз и единния европейски пазар, това ще доведе до „сериозно прекъсване на производството“. В такъв случая концернът щял да преразгледа „своите дългосрочни инвестиции и производствени мощности“ във Великобритания.

Самолетостроителната компания „Еърбъс“ има 14. 000 служители във Великобритания. Концернът осигурява и още няколко хиляди работни места във фирмите на своите поддоставчици. БМВ Великобритания също изрази подобни опасения. Автомобилният концерн произвежда в Оксфорд главно модела „Мини“ и настоява за яснота по отношение на бъдещите контакти с ЕС. Шефът на БМВ Великобритания Йън Робертсън заяви, че британската автомобилна индустрия ще загуби своята конкурентоспособност, ако не се намери положителен изход от преговорите за Брекзит.

Производството на Мини във Великобритания също е застрашено. Предупреждението се отнася както до изнасянето на производствени мощности извън Великобритания, така и до спирането на бъдещи инвестиции. Шефът на „Сименс“ Великобритания, в чиито заводи работят 15.000 души, произвеждащи части за електроцентрали и други енергийни съоръжения, също се опасява от последиците от „твърд“ Brexit. Той призова правителството да остави страната поне в митническия съюз със ЕС, ако не бъде намерено някакво по-добро решение.

Бившият министър на икономиката Винс Кейбъл смята, че предупрежденията на „Еърбъс“ са били ключовият момент, който е накарал хората стреснато да си кажат „Боже мой!“, защото най-сетне са осъзнали какво се случва в действителност. Пол Дрекслър, председател на Конфедерацията на британската индустрия CBI, заяви през юни, че цели области на местната индустрия ще бъдат буквално заличени, ако страната не остане в митническия съюз с ЕС.

Сега хората осъзнаха какво се случва

Все повече фирми споделяли своите опасения, защото почти всички били силно зависими от наличието на свободен търговски обмен с ЕС. Дрекслър нарече политиката на правителството в Лондон по отношение на Брекзита „идеологически порой“.  Учудващо дълго британските фирми гледаха безучастно на преговорите за Брекзит. Повечето от тях явно се страхуваха да не бъдат въвлечени в идеологическите битки на правителството. Освен това поддръжниците на Брекзита постоянно подчертаваха големите глобални предимства от излизането от ЕС. Те явно все още не са проумели до каква степен е обвързана британската икономика с континентална Европа. А от друга страна явно надценяват и собствената си мощ. Поддръжниците на Брекзита постоянно твърдят, че ЕС щял да им предложи всичките предимства на митническия съюз и вътрешния европейски пазар безплатно, защото зависел в голяма степен от британския пазар.


ADS