Пак сме първи : Над 70% от колите у нас са над 15-годишни – ще станем моргата на Европа!

0
404
avtokushta novi avtomobili vnos koli mps0201[1]
Източник : Фрогнюз.

България целенасочено насърчава вноса на стари и амортизирани автомобили в страната и ако това продължава, тя ще се превърне в една морга на Европа с много замърсени градове. Това каза Иван Ушев, член на УС и ръководител на секция „Товарни автомобили“ в Асоциацията на автомобилните производители, в предаването „Светът е бизнес“ на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Ивайло Лаков.

През последните 30 години има изградени над 500 сервизни центъра и шоурума, инвестиции за над 3 млрд. евро, планети преки и непреки данъци от 7 млрд. евро, над 10 500 са заетите в компаниите, каза Ушев. Според него пазарът на нови автомобили е на толкова ниско ниво спрямо другите пазари в Европа основното поради покупателната способност. България все още не е стигнала онези нива на средна работна заплата, която да стимулира българина да купува нови автомобили, а и липсва държавна политика, която да стимулира това.

През миналата година са доставени почти 54 000 автомобила, като рекордът държи 2008 година, когато са внесени около 60 000 автомобила. При тежкотоварните картината е по-различна. Рекодна беше миналата година – 2022 година с регистрирани над 3 500 товарни автомобила, каза още събеседникът.

„Автомобилният парк в България в момента наброява около 3,7 млн. автомобила, като над 70% са над 15-годишни. В резултат на това България е водеща в няколко класации, които са изцяло негативни. Например в класациите за брой смъртни случаи, породени от замърсен въздух (между 12 и 15 000), а големите ни градове са на челните места по замърсяване на въздуха“, каза Иван Ушев.

България се нуждае от активна и съвременна стратегия, която да изведе страната на чиста и устойчива мобилност. Рамката в Европа, относно мобилността е ясна – 2030 година производителите се задължават да намалят вредните си емисии с 50%. 2035 година влиза забрана за производство на автомобили, които емитират въглеродни емисии, а за тежкотоварните автомобили – 2040 година.

Това ще рече, че ще се спре производството на двигатели с вътрешно горене, като въпреки изключенията, за които се говори, все повече се насърчава използването на електрически автомобили, посочи гостът.

„Истинските предизвикателства пред бизнеса днес са първо – инфраструктурата, второ зарядните станции и трето – колко дълго ще се зареждат тези батерии“, посочи Иван Ушев.


ADS