В момента, в който президентът Доналд Тръмп стъпи на борда на джъмбо джета 747, това беше любов от пръв поглед.
Кабините му, облечени в кожа, и позлатените тавани бяха подходящи за главнокомандващ, който цени разкоша и лукса.
Имаше обаче един проблем. Той вече беше подписал договор за 4 милиарда долара с Boeing за обновяване на остаряващия флот на президентските военновъздушни сили, а елегантният малък самолет, който беше привлякъл вниманието му, беше собственост на катарците.
Вижте вътрешността на катарския „супер яхта“:
Самолетите на Военновъздушните сили, известни във военните като VC-25A, са построени и проектирани по времето на Джордж Х. У. Буш с най-сложните комуникационни и отбранителни системи в света. Поддръжката им е станала скъпа и Boeing се бори със сложността на адаптирането на 30-годишния самолет към изискванията на президентските пътувания и разрешенията за сигурност на най-високо ниво, необходими за участващите.
Тръмп вече оттегли изискването новото поколение самолети, което ще бъде известно като VC-25B, да може да се зарежда с гориво във въздуха, подобно на двата съществуващи VC-25A, с надеждата да ускори процеса.
Доставката първоначално е била планирана за 2024 г., но е била отложена за 2027 г. за първия самолет и за 2028 г. – последната година на Тръмп на поста – за втория, според американските военновъздушни сили. Твърди се, че Тръмп е бил толкова раздразнен, че през януари е помолил Илон Мъск да разговаря с ръководителите на Boeing за това как биха могли да ускорят процеса. След като разбрали за нарастващото недоволство на Тръмп, катарското кралско семейство предложило да отлети с Boeing 747 до Флорида.
На 15 февруари Тръмп направи 72-минутна обиколка на летището в Уест Палм Бийч, на десет минути път с кола от курорта му Мар-а-Лаго.
„Не съм доволен от Boeing“, каза Тръмп пред репортери на борда на Air Force One няколко дни по-късно, загатвайки за промяната в посоката. „Може да направим нещо друго. Може да отидем и да си купим самолет.“
Самолетът е построен през 2012 г. и е доставен на Qatar Amiri Flight, която управлява самолети за управляващото семейство на страната, според Cirium Ascend Consultancy. През последното десетилетие самолетът е бил на повикване за Хамад бин Джасим бин Джабер ал-Тани, една от най-богатите фигури в кралското семейство.
Твърди се, че Тръмп е бил впечатлен от интериора по поръчка, който Bloomberg описва като „достоен за суперяхта“.
Въпреки че исканата цена не е известна, самолетът вероятно ще бъде продаден за между 75 и 100 милиона долара, казва Cirium, докато интериорът може да добави допълнителни 25 милиона долара.
Твърди се, че Белият дом е готов да изчака до средата на юни, за да преоцени сделката с Boeing и ако има вероятност от по-нататъшни забавяния, ще вземе решение дали да се оттегли.
Решението би било удар за Boeing. Тръмп призовава за завръщането на „златния век“ на американското производство, налагайки тарифи с надеждата да стимулира американските компании.
Тръмп от години оплаква производителя на самолети, някога смятан за икона на американската индустрия, и защо изглежда неспособен да произвежда повече неща. В интервю за Fox News през февруари, седнал до Мъск, президентът разкритикува компанията, казвайки: „Искам да кажа, те всъщност са в неизпълнение, Boeing. Те строят това нещо цяла вечност. Не знам какво се случва.“