Евростат класация: България е на дъното по възраст на автопарка!

0
474
koli na staro
снимка:марица.бг

През миналата година у нас са регистрирани около 35 хиляди нови автомобила при първа регистрация за около 15 милиона броя в страните на ЕС, което за страната ни е дял едва от 0,2 процента. Това показват данни от анализ на Евростат за автомобилния парк и регистрацията на нови коли сред 28-те страни-членки през 2018 г.

Регистрираните нови коли у нас на възраст до 2 години за миналата година са били около 1,7 на сто от общия брой на автомобилите у нас, при показател за Люксембург от 25 на сто.

Страната ни е в дъното на класацията и по възрастов дял на автопарка – до 5 години са около 5 на сто от автомобилите у нас /около 160 хиляди/, до 10 години – 10 на сто /около 400 хиляди коли/, между 10 и 20 години 60 на сто /близо 2,4 милиона броя/ и над 20 години – около 25 процента /близо 1 милион автомобила/.

У нас има регистрирани между 3,5 млн. и 4 млн. броя автомобили, но тези цифри търпят корекции, тъй като всяка година в страната ни се внасят по около 100 хиляди коли втора употреба, както и се дерегистрират в КАТ няколко десетки хиляди автомобила.

Само за първите 6 месеца на тази година в България са регистрирани 18 323 нови автомобила, докато за същия период в страните на ЕС са регистрирани 8,1 млн. броя нови автомобили, което като пазарен дял е също 0,2 процента от всички новорегистрирани коли в ЕС за половин година.

Страната ни е на едно от последните места в ЕС и по регистрирани автомобили на 1000 жители – едва 393 коли, което е близо два пъти по-малко от лидера Люксембург – 670 коли на 1000 жители, сочи европейската статистика.

Най-висок дял регистрирани нови автомобили на възраст до 2 години е отчетен в Люксембург – 25 на сто. Следват Дания – 24 на сто, Белгия – 22 на сто, Швеция – 20 на сто, Австрия – също 20 на сто и др.

На другия полюс – най-висок процент стари автомобили на възраст над 20 години е регистриран в Полша – 40 на сто, Естония – 28 на сто, България – 25 на сто, Малта, Литва и Румъния – по 20 на сто и др.

В категорията „най-моторизирана нация“, тоест брой леки коли на 1000 жители, лидер отново е Люксембург – 670 автомобила на 1000 жители, следват Италия с 625 автомобила на 1000 жители, Финландия /617 автомобила/, Малта /613 автомобила/ и Кипър /609 автомобила на 1000 жители/.

В другия край на скалата, с особено ниска „степен на моторизация“, е позиционирана Румъния – 261 автомобила на 1000 жители, Унгария – 355, Латвия – 360, Хърватия – 390, България – 393 автомобила на 1000 жители. При съседите ни данните са следните: Гърция – 500 автомобила на 1000 жители, Северна Македония – 200, Турция – 150 на хиляда жители.


ADS