Омбудсманът : КЕВР да преосмисли поскъпването на водата, ВиК услугата не се подобрява!

0
2
fd3dbec8af1b6e4ce7fef6b074c99d64 db721829 35d9 4b63 afae 7092f19a44a3[1]
Днес. бг : Велислава Делчева.

Омбудсманът Велислава Делчева изпрати позиция до КЕВР, в която заяви, че подобрение в качеството на водата няма, но цените скачат тройно, което е недопустимо.

Общественият защитник е категорична, че регулаторът трябва да преразгледа поредното поскъпване, тъй като въпреки увеличенията с над 72% от 2020 г. досега качеството на услугата не се подобрява. Делчева настоя за цялостен експертен анализ на модела на ценообразуване в контекста на новия регулаторен период и на проекта на нов Закона за ВиК.

0c338fd4d25cacf235c8714d33bb7a8c1
Златна вода.
По данни на МРРБ засегнатите това лято са били над 600 000 души, което прави всяко ново увеличение особено чувствително.

“От началото на годината в институцията на омбудсмана имаме над 500 жалби, повече от 42% от тях са свързани с лошо качество на ВиК услугите. Най-много от сигналите са от Перник, Плевен, София – област, Варна и Добрич“, поясни Делчева.

Омбудсманът отбеляза за пореден път липсата на публични отчетни данни и прозрачност. По думите ѝ заинтересованите страни не могат да водят реален дебат, щом не разполагат с методиката и информацията, на база на която са направени изчисленията.

Делчева изрази тревога, че 9 ВиК оператора не изпълняват инвестиционните си програми, 32 не покриват показателите за ефективност, а въпреки над 532 млн. лв. вложени инвестиции, загубите на вода остават над 60% – без никакво подобрение от 2020 г. досега. В същото време цените са нараснали средно с 72,35%.

Според Делчева няма убедителни доказателства, че новото увеличение ще доведе до по-високо качество, по-добра достъпност и надеждност или намалени загуби на вода.

“Не приемам от 1 януари 2026 г. предложеното увеличение на цените на ВиК услугите – средно за страната с над 2,62%“, заключи Делчева.

Позицията на КЕВР

Пламен Младеновски, представителят на КЕВР, подчерта, че морално и човешки разбира аргументите на омбудсмана, но Комисията трябва да изпълнява нормативната уредба и че не са предвидени регулаторни инструменти, които да повлияят на цената.

“Законодателят не ни е оставил място за преценка“, каза Младеновски и информира, че до 22 декември 2025 г. КЕВР ще излезе с решение.

След заседанието омбудсманът заяви пред медиите, че омагьосаният кръг, на който сме свидетели от много години трябва да се промени – липса на достатъчно инвестиции, лошо качество, високи цени, което от своя страна не води до подобряване на услугата.

“Дали през ново законодателство, което вече е внесено в Народното събрание, или чрез намиране на нов механизъм на ценообразуване, но това не може да продължава така“, завърши Делчева. / БГНЕС


ADS