20 милиарда за Бюрокрацията? Време е чиновниците да се осигуряват сами!

0
1
korupcia121
Дир. бг

Малко преди официалното публикуване на проектобюджета за 2026 година, изтеклата предварителна информация очертава дълбок структурен проблем. За овладяване на дефицита правителството избира да увеличи тежестта върху работещите и бизнеса, вместо да извърши структурни реформи в държавния апарат.

558 399 души на държавна заплата струват на българските данъкоплатци колосални суми. Фискалният съвет алармира, че разходите за персонал са излезли извън контрол, достигайки 10% от БВП, при положение че до 2018 г. са били под 8%.

Само за миналата година държавата е платила за това над 20 млрд. лв. при планирани 18 млрд. лв. От тази сума, 16 млрд. лв. са отишли за заплати, а други 4 милиарда лева държавата е платила като осигуровки, които чиновниците и силовият сектор не внасят сами.

Тази тенденция за раздуване на публичния сектор за сметка на частния е основната критика на бизнеса. Председателят на КРИБ Кирил Домусчиев коментира, че „В България върви все по-ясна тенденция да се увеличава размера на публичния сектор за сметка на частния – нищо, че по конституция сме пазарна икономика, че сме в демографска криза…“

Според Фискалния съвет, ръстът на заплатите в държавната сфера принуждава работодателите в частния сектор също да увеличават заплатите, генерирайки инфлационен натиск, който „удари значително възможността ни да създаваме работни места и да произвеждаме нещо в страната ни.“

Вместо да реформира държавната машина, Бюджет 2026 натоварва работещите с увеличение на пенсионната вноска с два процентни пункта и повишаване на максималния осигурителен доход до 4600,11 лв.

Най-голямата несправедливост е поддържането на осигурителните привилегии за държавните служители. Фискалният съвет директно призовава държавните служители и полицаите да започнат да плащат личните си осигурителни вноски, както всички останали работещи.

Привилегията за поемане на пълните осигуровки от страна на държавата е останала от времето, когато държавните служители не са били добре платени. Към днешна дата, при растящи заплати в сектора, тази привилегия е по-скоро несправедлива и натоварва допълнително работещите в частния сектор.

Системният дефект е очевиден: полицаите и военните не плащат личните си осигуровки, а техните вноски се плащат от държавата, тоест от данъците на всички нас.

За сметка на тази привилегия, социалната справедливост е пренебрегната, като обезщетението за майчинство за втората година е замразено на 780 лв. за трета поредна година – наказание за младите семейства, които носят бъдещето на нацията.

Анализът на ФС показва, че високите разходи не са свързани с повишена ефективност. По разходи за сектор „Вътрешен ред и сигурност“ България е на челно място в ЕС с 2.7% от БВП, при среден дял 1.7%.

Въпреки намаляващото население, броят на полицаите е нараснал до 421 на 100 000 души, докато средното за ЕС е 313. ФС заключава, че е налице драстично несъответствие между числеността на полицията и престъпленията, което налага спешна оптимизация в големи областни градове.

Още по-фрапантен е примерът с общините, където общинските администрации бележат изпреварващ ръст. В общини като Трън, на един чиновник се падат само 53-ма души, което е пет пъти по-малко от средното за страната. Затова ФС предлагат конкретни мерки: сливане на по-малките общини и оптимизиране на броя на полицаите.

Въпреки тази диагноза, Бюджет 2026 не демонстрира политическа воля за дисциплиниране на държавния апарат.

Докато държавата продължава да поддържа осигурителните привилегии и високата неефективност, финансирайки ги чрез повишени вноски, работещите хора ще бъдат принудени да плащат двойна сметка – за своя собствен труд и за политическото нежелание на управляващите да реформират публичния сектор.

Това само потвърждава предупреждението от КРИБ, че стремежът към раздуване на публичния сектор рискува да ни тласне не към стагнация, а към най-тежката икономическа ситуация – стагфлация. 


ADS