Войната с тротинетки и скутери в Европа!

0
7
trotinetki[1]
Фрогнюз : Тротинетките - неизменна част от градския пейзаж и много проблеми!

Електрическите тротинетки са се превърнали в неразделна част от градския пейзаж. За съжаление те често се използват извън правилата – и у нас, и в чужбина. Как някои държави от ЕС се опитват да ограничат двуколесния електрически транспорт и улеснят движението. Успяват ли?

Атина получава много оплаквания от жители относно хаоса, причинен от електрическите тротинетки – и кметството сега търси отговор. Това е проблем, с който са запознати и други европейски градове. Масовото навлизане на електрическите скутери създава сериозни проблеми, особено в началната фаза. Проблемите включват паркирането, скоростта и неподходящото поведение на потребителите, особено към пешеходците.

Например, кметът на Виена Михаел Лудвиг заяви още през септември 2019 г., че намира за „абсолютно неприемливо тротинетките просто да се оставят навсякъде, създавайки опасност“.

„В края на краищата, боклукът не се изхвърля на улицата“, добавя той.

Кметът на Атина Харис Дукис беше също толкова възмутен. „Не сме против микро мобилността. Но вижте какво се случва – тротинетките са оставяни в задънени улици, на рампи за инвалидни колички, на стръмни улици, на тротоари и острови за безопасност. Това е хаос“, каза той.

Нека се опитаме да разберем как други градове и държави се опитват да се справят с това предизвикателство. И кой промотира идеята за забрана на използването на електрически тротинетки.

В момента в Атина работят седем компании за отдаване под наем на електрически скутери, предлагащи между 5000 и 6000 превозни средства. На теория използването им по тротоарите е забранено, но на практика това е нещо обичайно, както и бездействието на властите.

В същото време няма обособени места за паркиране. Можете да си представите последствията.

„Призоваваме за временно премахване на електрическите тротинетки от Атина, докато влязат в сила градските разпоредби“, казва Пориос.

Заместник-кметът Маро Евагелиду обаче отхвърли тази идея, обяснявайки, че забраната противоречи на принципите на свободния пазар на ЕС.

                                   Виена преразглежда ограниченията

Столицата на Австрия е значително по-напред в това отношение.

В средата на 2023 г. град Виена въведе нови правила, които забраняват паркирането на електрически тротинетки по тротоарите. Потребителите трябва да ги оставят в 400 специални зони или на обозначени за това места за паркиране на автомобили.

Въвеждането на лицензиране за компании за отдаване под наем на електрически скутери намали броя на тези превозни средства от 9000 през 2019 г. до около 4000 днес.

Преди пет години в града работеха девет такива компании – сега са само две.

Въпреки новите правила, проблемите остават: през почти двете години, откакто разпоредбите са в сила, са издадени над 50 000 глоби за неправилно паркиране на скутери. Глобата може да достигне до 50 евро.

Проблемите обаче не се ограничават само до паркингите.

Някои потребители на електрически тротинетки все още карат по тротоари, което е забранено. Съществува и проблемът с превишената скорост, особено при личните тротинетки: в началото на май полицията спря електрически тротинетки, които се движеха със скорост до 48 км/ч. Ограничението е 25 км/ч.

В Испания тези проблеми доведоха до така наречената „война на скутери“ по улиците, въпреки че регулациите там са по-напреднали, отколкото в Гърция.

Електрическите тротинетки са се превърнали в неразделна част от градския пейзаж. Един доставчик, Bolt, отбелязва, че Испания е един от най-динамичните пазари в Европа, с ръст от 78% в доклада си за 2023 г.

Например в Мадрид са напълно забранени (поради риск от пожар), в Севиля – по време на пиковите часове. За сравнение, във Виена е разрешено да се транспортират само сгънати, докато електрическите мотоциклети ще бъдат забранени от декември.                                      Регулация на ирландски

В Ирландия ограниченията за електрическите скутери влязоха в сила едва през май 2024 г. Преди това използването им беше технически незаконно поради липса на законова регулация.

Що се отнася до безопасността, през май 2025 г. Службата за пътна безопасност (RSA) съобщи, че почти един на всеки четирима редовни потребители на електрически тротинетки е претърпял инцидент през предходната година, а един на всеки трима е избегнал такъв на косъм.

В Литва по-подробни правила за използването на електрически тротинетки влязоха в сила в началото на 2024 г. Те регулират местата на тяхното използване и ограничението на скоростта. Проучване на Литовската администрация за безопасност на транспорта (LTSA) обаче показа, че повече от половината от потребителите нарушават правилата за движение.

„Резултатите са разочароващи“, каза директорът на LTSA Гений Лукошиус.

Към проблема се добавя и вандализмът: тротинетки се хвърлят в реката. През април пражката полиция регистрира 1053 нарушения сред велосипедисти и потребители на електрически тротинетки – 69% от тях са извършени от потребители на тротинетки.

Затова не е изненадващо, че други чешки градове, като Острава, вече са забранили тротинетките в централните си части.

                                                                                                 Der Sdandart


ADS