Испанската комисия за разследване на авиационни инциденти (CIAIAC) публикува окончателния си доклад относно сериозен инцидент по време на полет LH-1140 на авиокомпания Lufthansa от Франкфурт до Севиля, при който първият офицер (вторият пилот) е загубил съзнание, докато е бил сам в пилотската кабина и самолетът е летял с 199 пътници на борда, без активен контрол, съобщава блогът за авиационни инциденти Aviation Herald. Инцидентът е станал миналата година, но става известен на медиите едва сега.
Събитията се развиват на 11 април 2024 г., когато самолет Airbus A321-200 с регистрация D-AISO се е намирал на височина над 10 000 метра, на около 75 километра югозападно от Мадрид.
Капитанът временно е напуснал кабината по физиологични причини, а само минути по-късно вторият пилот е получил внезапно и тежко неразположение, в резултат на което е станал напълно неспособен да управлява самолета.
Преди инцидента капитанът не е заподозрял нищо необичайно – разговорите с колегата му непосредствено преди да напусне кабината са били свързани с метеорологичните условия и техническото състояние на машината.
След като не получава отговор при опит да се свърже колегата, за да го пусне в кабината, командирът е използвал спешния код за достъп до кабината. Все пак ворият пилот успява ръчно да отвори вратата, след което капитанът поема управлението и незабавно насочва самолета към най-близкото летище – Мадрид.
Самолетът каца успешно на писта около 18 минути след решението за отклонение, а вторият пилот е откаран за спешна медицинска помощ.
Разследването на CIAIAC установява, че причината за инцидента е внезапна проява на медицинско състояние, което не е било известно нито на самия пилот, нито е било установено при предходните прегледи. Той е притежавал валиден медицински сертификат от клас 1, без ограничения.
Докладът подчертава още, че по време на загубата на съзнание вторият пилот неволно е манипулирал ключови системи и контроли, но автопилотът и автотягата са останали активирани, което е гарантирало стабилен полетен път.
Самолетът е продължил да лети около 10 минути без активен контрол от пилот, докато капитанът се е опитвал да се върне в кабината. Взетото решение за аварийно кацане е било ключово за своевременно оказване на медицинска помощ и е предотвратило възможен по-сериозен инцидент.
След престой от около 5 часа и половина в Мадрид, самолетът е продължил към крайната си дестинация Севиля със закъснение от същата продължителност.
Случаят подчертава критичното значение на дублирания пилотски състав и на бързия достъп до кабината в извънредни ситуации, както и необходимостта от повишено внимание към възможни скрити медицински състояния при летателния състав.