Проруска пропагандна група използва високопрофилни новини и събития, за да разпространява дезинформация, като се представя за реномирани организации – включително международни медии, неправителствени организации и държавни институции, пише POLITICO.
Според анализ на NewsGuard, кампанията е известна под името Storm-1679, проследявана от отдела за анализ на заплахите на Microsoft още от 2022 г. Тя се възползва от актуални събития, за да публикува фалшиво съдържание, имитиращо издания като BBC, ABC News и POLITICO.
През тази година усилията са насочени към германските избори и предстоящия парламентарен вот в Молдова, както и към събития около войната в Украйна преди срещата на президента на САЩ Доналд Тръмп с руския лидер Владимир Путин.
Групата използва видеоклипове с AI-генериран звук, имитиращ гласове на известни личности и експерти, а през 2024 г. създаде фалшив документален сериал с логото на Netflix и дийпфейк глас на актьора Том Круз. Други клипове представяха измислени изказвания на журналисти, професори и представители на службите за сигурност, насочени срещу НАТО и Украйна.
Един от най-известните случаи е фалшиво видео на E! News, според което американската агенция USAID финансира пътувания на знаменитости до Украйна. Въпреки че впоследствие бе разобличено, клипът беше споделен от Доналд Тръмп-младши и Илон Мъск до милионите им последователи.
От BBC заявиха, че са наясно с опитите за имитация на техни журналисти и съветват аудиторията да проверява съдържанието единствено на официалните им платформи.
Същевременно в САЩ администрацията на президента Тръмп е съкратила усилията за борба с дезинформацията – държавният секретар Марко Рубио закри офиса за противодействие на чуждестранни информационни манипулации, а Агенцията за киберсигурност и инфраструктурна сигурност прекрати инициативите си срещу фалшиви новини около изборите.
„Вашингтонската пасивност е сбъдната мечта за Путин“, коментира Ивана Страднър от Фондацията за защита на демокрациите.