Пътнически самолет в Сан Франциско пресякъл пътя на друг по време на излитане!

0
8
768x432[1]
Нюз.бг

Два самолета, изпълняващи полети на авиокомпания United, се доближиха на изключително опасна дистанция по време на излитане от международното летище в Сан Франциско, показват данни от въздушния трафик и разследващи източници.

Инцидентът е станал на 30 май при излитането на Airbus A320-200 с регистрация N4901U, изпълняващ полет UA-1152 от Сан Франциско към Далас – Форт Уърт.

По време на началното изкачване от писта 01R самолетът е направил ляв завой, вместо да завие надясно, както се изисква по стандартната схема за излитане. В резултат, Airbus-ът навлязъл в зоната за излитане от писта 01L, където в същия момент е излитал друг самолет – регионален Canadair CRJ-200 на Skywest (рег. N246PS), изпълняващ полет UA-5273 към Фресно.

Разстоянието между двата самолета е било критично ниско – по-малко от 300 фута (91 метра) вертикално и само 0,24 морски мили (около 445 метра) хоризонтално. При тази дистанция дори най-малка промяна в курса или скоростта можеше да доведе до въздушен сблъсък.

Екипажът на Skywest сигнализирал на диспечерите за наличие на трафик, което принудило ръководството на полетите да предприеме спешни мерки – Skywest бил инструктиран да завие наляво по курс 350°, а Airbus-ът бил насочен към курс по пистата. Първоначално обаче инструкциите довели до допълнително сближаване, преди диспечерът да осъзнае пълната картина и да заповяда на Airbus-а незабавен завой наляво.

Според предварителната информация, екипажът на UA-1152 вероятно е бил подготвен за схема на излитане от писта 28R (при която началният курс е 284°) и не е актуализирал навигационните си настройки спрямо реално използваната писта 01R, чийто курс изисква дясно отклонение.

Опасностите от подобна грешка

Това отклонение показва колко критична е коректната предварителна подготовка на екипажа и прецизното въвеждане на маршрутни данни в системите на борда. На натоварени летища като това в Сан Франциско, с излитания от паралелни писти, всяка грешка в курса може да доведе до бързо сближаване с друг трафик.

При вертикална дистанция от 91 метра и хоризонтална от едва 445 метра, времето за реакция е изключително ограничено. В подобни ситуации, дори секунда закъснение може да бъде фатално. Международните стандарти за безопасност предвиждат минимална вертикална дистанция от поне 300 метра и хоризонтална от около 5 километра (3 морски мили) между въздухоплавателни средства, движещи се в различни коридори.

Благодарение на бързата реакция на екипажите и диспечерите, сериозен инцидент бе предотвратен. И двата самолета са продължили към крайните си дестинации без допълнителни инциденти. Очаква се разследването на инцидента да бъде продължено от Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA).


ADS