Президентът на САЩ Доналд Тръмп обяви ново търговско споразумение с Европейския съюз, с което се въвеждат 15% мита върху повечето европейски стоки, внасяни в САЩ. В замяна, ЕС се ангажира с мащабни инвестиции в американската енергийна и отбранителна индустрия, предотвратявайки потенциална търговска война между двете водещи световни икономики, пише „The Guardian“.
Ставката е по-ниска от предишната заплаха на Тръмп за 30% мита, но все пак предизвиква критики.
През май Великобритания се съгласи на 10% мита в подобно споразумение, което бе широко разглеждано като неравностойно. Европейски дипломати изразиха разочарование от това, че новата сделка също не предлага пълна реципрочност.
Според Тръмп, ЕС ще закупи енергийни продукти на стойност 750 млрд. долара в следващите три години, включително петрол, втечнен газ, ядрено гориво и полупроводници. Освен това, блокът ще инвестира допълнително $600 млрд. в американската икономика, включително в покупка на военно оборудване.
„Това е голяма победа за Тръмп, докато не е ясно какво точно печели ЕС,“ коментира Прашант Нюнаха от TD Securities. „15% мита, принудителни покупки и никакви насрещни мерки — това не е преговор, това е изкуството на сделката.“
САЩ ще запазят 50% мита върху стоманата и алуминия. Урсула фон дер Лайен предложи те да бъдат заменени с квоти, което ще подлежи на допълнителни преговори. Имаше и объркване относно фармацевтичните продукти, след като Тръмп заяви, че секторът няма да бъде включен, но по-късно висш американски служител потвърди, че те всъщност са обхванати от 15% мито.
Фон дер Лайен обяви, че нулеви мита ще се прилагат за самолетни компоненти, някои химикали, генерични медикаменти, полупроводниково оборудване, определени селскостопански и природни ресурси. Неясноти обаче остават за индустрии като винарството и спиртните напитки.
Споразумението не е юридически обвързващо. Според анализатора Карстен Никел, то представлява „политическа декларация на високо ниво“, уязвима към различни тълкувания. Белият дом потвърди, че Тръмп си запазва правото да увеличи тарифите, ако ЕС не изпълни инвестиционните си обещания.
Споразумението създава разделение в Ирландия, тъй като търговците в Северна Ирландия могат да продават в САЩ с 10% митническа ставка, благодарение на споразумението с Обединеното кралство, докато техните съседи в Ирландия ще бъдат засегнати от 15% митническа ставка.
Несъответствието ще затрудни дипломатическите разговори относно гаранциите за поддържане на стабилност на целия остров в споразумението от Разпети петък, което вече беше разтърсено от последиците от Брекзит, когато митническите споразумения, включващи Северна Ирландия, се превърнаха в огромно главоболие за преговарящите от ЕС и Обединеното кралство.
Вицепремиерът на Ирландия, Саймън Харис, заяви, че „съжалява“ за 15%-ната митническа ставка, но каза, че „сигурността“ е важна.
Германският канцлер Фридрих Мерц приветства сделката, заявявайки, че тя предотвратява търговски конфликт, който би засегнал ориентираната към износ германска икономика и големия ѝ автомобилен сектор. Германските производители на автомобили, VW, Mercedes и BMW, бяха едни от най-силно засегнатите от въведените в момента американски тарифи от 27,5% върху вноса на автомобили и части.
Но мощната федерация на индустриалните групи BDI изрази силно разочарованието си. „Дори 15% митническа ставка ще има огромни отрицателни последици за експортно ориентираната германска индустрия“, заяви Волфганг Нидермарк, член на ръководството на федерацията. Асоциацията на търговците на химикали VCI заяви, че споразумението е оставило митата „твърде високи“.
Въздействието на тарифите вероятно ще бъде значително върху някои компании; автомобилният производител Volkswagen заяви, че е претърпял загуба от 1,3 милиарда евро през първата половина на годината от по-високите тарифи.
Въпреки реториката за „стабилност“ и „предсказуемост“, Брюксел не успя да постигне първоначалната си цел за политика „нула за нула“. Главният икономист на Berenberg Bank Холгер Шмидинг отбеляза, че макар сделката да е „поносима“, тя е неблагоприятна в сравнение със състоянието преди търговските войни на Тръмп.
Експерти предупреждават, че крайните разходи вероятно ще бъдат прехвърлени на американските потребители чрез по-високи цени.