Българите пребориха копейките! ЗА еврото 49,2%, против 45,8%! Бизнеса 69% ЗА!

0
6
evro pari banknoti moneti valuta Copy[1]
Дир.бг

Обществото продължава да бъде разделено по въпроса за приемането на еврото, но позицията в подкрепа на членството ни в еврозоната постепенно „си пробива път“.

Данните от националното представително проучване за нагласите на граждани и бизнеса за „Присъединяване на България към еврозоната“ представи в Министерски съвет социологът от „Алфа Рисърч“ Боряна Димитрова.

Проучването е проведено в периода 18-22 юли чрез пряко стандартизирано интервю с таблети с граждани над 16-годишна възраст и бизнесът с над 500 компании.

Общо 49,2% от гражданите подкрепят членството на България в еврозоната срещу 45,8%, които са скептични. 69% от бизнесът остава високо устойчив с позитивни нагласи за присъединяване в еврозоната.

49,2% запитаните граждани оценяват като успех за страната влизането в еврозоната. Бизнесът е категоричен, че влизането в клуба на богатите ще е успех за България.

Основните притеснения сред българските граждани продължават да са съсредоточени върху краткосрочните ефекти, непосредствено след въвеждане на еврото.

Позитивните ефекти от приемане на еврото, ще са удобство при пътуване, улесняване на търговията, повишаване на сигурността на страната, парите ще бъдат сменени в евро безплатно.

90,4% от запитаните граждани са виждали обявени стоки и услуги от лева и евро – така нареченото двойно обявяване на цените.

„Има една много висока част от населението, което е запознато с практиката на двойното обозначаване на цените в лева и евро“, добави Димитрова.

 

34% започват да свикват с цените в евро, като основното объркване е, че се подвеждат по по-ниската цена.                                                                            Защото така им се иска и защото не четат! Важно е да има повече хора да свикнат с двойното обявяване, за да може до 1 януари 2026 г. значително по-висок дял от хората да се чувстват по-добре боравещи с новата европейски валута, надява се социологът.

71,1% от запитаните граждани предпочитат да обменят левовете в евро през банкови клонове. Бизнесът е повече от категоричен, че ще обменя парите именно през банките.

Близо 1/3 (31,5%) от хората твърдят, че преобладаващият дел от плащанията на бизнеса към служителите си, е в брой. 77% от анкетираните граждани твърдят, че плащанията на заплатите им са по банков път.

Бизнесът поставя висока оценка на институциите за справяне с готовността на държавни и частни институции.

Най-висок дял на доверие на бизнеса има към БНБ – 91% доверие, 88% доверие получават търговските банки, НАП и Министерство на финансите също се радват на високо доверие.

Увеличава се делът на хората, които се смятат за информирани, като той вече е по-голям от този на хората, които не смятат, че разполагат с достатъчно информация по темата – 35,5%.

Зам.-министърът на финансите Методи Методиев заяви, че могат да се направят два извода от направеното проучване от страна на „Алфа Рисърч“.

„Първият извод е, че има постепенното разгръщане на информационната кампания на правителството, която започва да създава положителни сигнали – хората и бизнесът става все по-информирани.

Още в началото на септември ще започне масираната комуникация за еврото на терен – в големите и малки населени места.

Вторият важен извод е, че все повече започва да се засилва прагматизъм сред обществото и гражданите. Това е един малък успех, но предстои още много работа до приемане на еврото“, каза още Методиев.

 


ADS